Saunasimulaattorin nopeuskilpailut ja Suomen uusin e-urheiluliiga selitettynä

Saunasimulaattorin nopeuskilpailut ja Suomen uusin e-urheiluliiga selitettynä

Suomalainen saunaperinne on ollut pitkään pelialan inspiraation lähteitä, mutta vasta viime vuosina löylyyn on lisätty kilpahenkeä. Kun indie-hittipeli Sauna2000 sai demo-julkaisunsa ja keräsi joukkorahoituksen ennätysvauhtia, ilmestyi YouTubeen ensimmäinen virallinen ennätysajo, jonka kesto jäi hieman alle neljään minuuttiin.
Samoihin aikoihin nopeusjuoksijat alkoivat vaihdella vinkkejä siitä, miten virtuaalinen kiuas kannattaa lämmittää ja löylyhuoneesta poistua sekunteja säästäen. Juuri tästä ruohonjuuritason innosta versoaa nyt uusi e-urheiluliiga, jossa kilpaillaan saunasimulaattoripelien pikajuoksuissa.
Uusi kilpailumuoto syntyy saunanjäähdyttelystä
Liigan perusidea on yksinkertainen. Pelaajat pyrkivät suorittamaan sauna-aiheisen pelin hyväksytyn kategoriahaasteen mahdollisimman nopeasti. Yleisimmät kategoriat ovat Any-prosentti, jossa peli pelataan loppuun keinolla millä hyvänsä, ja Löyly-prosentti, jossa jokaisessa saunassa on käytävä vähintään kerran.
Kauden aikana pelataan kymmenen osakilpailua, ja finaali järjestetään lokakuisessa LAN-tapahtumassa Helsingissä. Kilpailujärjestelmä muistuttaa perinteisen moottoriurheilun pistelaskua: osakilpailun voittaja saa 25 pistettä, seuraavat sijat hieman vähemmän ja nopein kierros tuottaa ylimääräisen pisteen. Kun kalenteriin on lisätty myös yhteisölliset “lämpöerät”, joissa katsojat saavat äänestää käytettävän pelin, kokonaisuuteen syntyy rennon talkoohenkinen tunnelma, joka eroaa monen suuren tason e-urheilusarjan kiillotetusta show’sta.
Pelit jotka muodostavat sarjan rungon
Sauna2000 on yhä näkyvin ohjelmistokirjaston osa, mikä ei ole ihme, sillä pelin kehittäjä Amos Sorri rakensi tähän pelit demoon samanlaista arjen jännitystä, joka vetoaa suomalaiseen yleisöön.
Muita virallisia pelejä ovat Finnish Cottage Simulator, jossa pelaajien on lämmitettävä mökkisauna ja selvittävä yllättävistä harminaiheista, sekä pienempi itch.io-julkaisu Finnish Sauna Simulator. Finnish Cottage Simulatorin Turbo-glitchless-kategoriassa paras aika on tällä hetkellä kolmisentoista minuuttia, ja kärkiviisikon aikahajonta sopii alle kahteen minuuttiin.
Pelivalikoimaa laajennetaan jatkuvasti, ja modiyhteisö tuottaa lisäsaunoja vauhdilla. Jos modeissa havaitaan virhe, järjestäjät lukitsevat päivityksen kilpailukauden ajaksi, jotta kaikki juoksut pysyvät vertailukelpoisina.
Kilpailujen rakenne ja sääntöjen erikoisuudet
Jokaisesta pelistä hyväksytään kolme kategoriaa kaudelle. Säännöissä on huomioitu sekä glitchittömät että sallittuja virheiden hyödyntämisiä sisältävät ajotavat, sillä osa yleisöstä nauttii mahdollisimman virheettömän ajolinjan hiomisesta, kun taas toiset ihailevat pelimoottorin rajoja rikkovia “löyly-skippejä”.
Tuomaristo varmistelee suoritusvideot, tarkistaa pelitiedostojen aitouden ja käyttää varmuuden vuoksi ruudunpäivityslaskureita, jotta kellotus pysyy luotettavana. Mikäli pelaaja rikkoo asetettuja lämpörajoja – osa peleistä kun simuloi ylikuumenemisen riskin – suoritus hylätään välittömästi ilman valitusoikeutta. Tämä sääntö tuntuu karulta, mutta se pakottaa kilpailijat tasapainottamaan riskit ja vauhdin aidon saunomisen hengessä.
Huiput ja nousevat tähdet
Suomen ykköspikajuoksijaksi on nimetty helsinkiläinen “Saunamestari” Sanni Räsänen, joka on hallinnut Any-prosenttia Sauna2000:ssa jo kahden vuoden ajan. Hänen ennätysjuoksunsa, kolme minuuttia viisikymmentäyksi sekuntia, on kerännyt Twitchissä jo yli 200 000 katselukertaa.
Samalle tasolle on nousemassa jyväskyläläinen Eetu “Kiuas” Karjalainen, jonka vahvuus on Finnish Cottage Simulator ja erityisesti sen mökkipoliittiset sivutehtävät. Kilpajuoksijoiden esiinmarssi on tuonut näkyvyyttä myös pienkehittäjille, jotka ovat alkaneet tarjota juoksuyhteisölle koekäyttöön alfa-versioita. Tämä vuoropuhelu on harvinaisen sujuvaa ja osoittaa, miten pienten studioiden ja e-urheiluyhteisön välinen yhteistyö voi synnyttää uutta elinvoimaa.
Lähetystekniikka yhdistää löylyn ja livekuvan
Osakilpailut striimataan Twitchiin kaksikielisinä lähetyksinä. Selostajapari koostuu yleensä yhdestä entisestä e-urheilukommentaattorista ja yhdestä saunakulttuurin tuntijasta. Selostajat pitävät meteliä vain silloin, kun pelinkulku sitä vaatii, jotta yleisö voi kuulla myös trailereiden ja pelien taustamusiikin hauskat laineet ja mock-iskelmät.
Studio-osuuksissa käytetään lämpökameroita demonstroimaan, milloin virtuaalinen kiuas saavuttaa optimaalisen hehkun. Tekninen toteutus pysyy silti maltillisena. Tapahtumajärjestäjän mukaan striimin keskimääräinen bittivirta on alle neljä megabittiä sekunnissa, jotta myös maaseudun hitaammat laajakaistat pystyvät seuraamaan ottelut ilman puskurointia.
Moni ulkomainen katsoja näkee suomalaisen saunan eksoottisena kuriositeettina, mutta kotimaiselle yleisölle mukana on ripaus arkista tuttuutta. Virtuaaliluudalla viskominen näyttäytyy notkahduksena realismista, vaikka höyryäävä laude muistuttaa lapsuuden kesistä.







